با انواع صفحه نمایش لپ تاپ آشنا شوید

انواع نمایشگر لپ تاپ

زمانی که اقدام به خرید لپ تاپ دل (یا هر برند دیگری) میکنید، قطعا صفحه نمایش و مشخصات آن، یکی از مهمترین ملاک های انتخاب شما خواهد بود. برای افرادی که کارهای خیلی خاصی با لپ تاپ انجام نمیدهند، شاید تفاوت میان پردازنده Core i5 و Core i7 اهمیتی نداشته باشد، اما نمایشگر برای همه افراد و اقشار مهم خواهد بود. البته بسیاری از افراد در ابتدا اهمیت زیادی به صفحه نمایش نمیدهند، اما بعد از خرید متوجه اشتباه خود می شوند. نمایشگر تمام نتایج را به شما نشان خواهد داد و عملا کسی تا به الان نتوانسته بدون صفحه نمایش با یک کامپیوتر کار کند. بنابراین باید در هنگام خرید لپ تاپ، به صفحه نمایش هم دقت کنید و با توجه به استفاده ای که از لپ تاپ خود می کنید، صفحه نمایش مناسبی را انتخاب کنید.

در این مقاله سعی شده که به صورت ساده و قابل فهم، شما را در انتخاب بهترین صفحه نمایش کمک کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

رزولوشن، وضوح تصویر یا تفکیک پذیری

هر پنل نمایشگر از مجموعه ای از نقاط به نام پیکسل تشکیل شده و هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، به این معناست که جزییات بیشتر در نمایش نشان داده خواهد شد. نمایشگر ها از یک طول و یک عرض برخوردارند. در این طول و عرض تعداد زیادی از پیکسل قرار گرفته که با در کنار هم قرار گرفتن این پیکسل ها و روشن و خاموش شدن آن ها تصاویر با رنگ های مختلف بوجود می آید. هر چه تعداد بیشتری از پیکسل ها وجود داشته باشد، کیفیت و وضوح بیشتری به دست می آید.

با مشاهده تصویر زیر به خوبی مفهوم Pixel را درک خواهید کرد :

انواع صفحه نمایش لپ تاپ

به مقدار تفکیک پذیری پیکسل ها در واحد مساحت، وضوح تصویر یا Resolution میگویند.

اغلب لپ تاپ ها با رزولوشن نسبتا کمی عرضه می شوند. نمایشگر هایی با رزولوشن ۷۶۸ × ۱۳۶۶ جزییات کمتری نسبت به پنل های ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل نمایش میدهند. در واقع یک صفحه نمایش با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ (که ۱۰۸۰p نیز به آن گقته می شود)، ۱۰ خط متن بیشتر در یک صفحه وب یا یک سند ورد یا هر چیز دیگر میتواند نمایش دهد.

همچنین تصاویر و ویدیو ها در رزولوشن  ۱۰۸۰p بدلیل کوچک تر بودن نقطه ها، خیلی واضح تر و بدون پیکسلی شدن نمایش داده می شوند.

انواع نمایشگر لپ تاپ

اگر واقعا قصد خرید لپ تاپی با کیفیت نمایش بسیار عالی دارید، باید به این نکته نیز توجه کنید:


نمایشگرهایی با رزولوشن بالاتر از ۱۰۸۰p نیز وجود دارد، بعضی از لپ تاپ ها با پنل های ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰، ۱۸۰۰ × ۳۲۰۰ و ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ (که به آن ۴K گفته میشود) عرضه می شوند که از وضوح و کیفیت بسیار بالاتری برخوردارند؛ اما باید به این نکته نیز توجه کنید که علاوه بر قیمت بالا، از برق بیشتری استفاده میکنند که باعث می شود باتری لپ تاپ سریع تر تخلیه شود.


زمانی که جدول مشخصات لپ تاپ های مختلف را مشاهده میکنید، ممکن است به نمایشگر هایی با رزولوشن یکسان اما با نام متفاوت بر خورد کرده باشید. برای مثال یک صفحه نمایش با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ ممکن است با نام های WQHD و ۲K نوشته شده باشد. جدول زیر نام های رزولوشن های متداول را نشان می دهد.

TV Industry NameComputer Industry NameResolution 
 HD (not Full HD)۱۳۶۶ × ۷۶۸
 HD+۱۶۰۰ × ۹۰۰
۱۰۸۰pFull HD۱۹۲۰ × ۱۰۸۰
 Retina (Apple only)۲۳۰۴ × ۱۴۴۰
۲KQHD / WQHD۲۵۶۰ × ۱۴۴۰
 Retina (Apple only)۲۵۶۰ × ۱۶۰۰
 Retina (Apple only)۲۸۸۰ × ۱۸۰۰
 PixelSense (MS Only)۳۰۰۰ × ۲۰۰۰
۳KQHD+۳۲۰۰ × ۱۸۰۰
۴KUHD۳۸۴۰ × ۲۱۶۰

صفحه نمایش لمسی یا غیر لمسی؟

اگر قصد خرید یک لپ تاپ لمسی را دارید، بهتر است مدل های ۲in1 بخرید. این لپ تاپ ها از نظر قدرت و کارکرد، هم پای لپ تاپ های معمولی هستند. اما اگر نیازی نمی بینید که لپ تاپ لمسی بخرید، پیشنهاد ما این است که از خرید این نوع لپ تاپ ها صرف نظر کنید. شاید در نگاه اول، این دستگاه شگفت انگیز و اصطلاحا لاکچری بنظر بیاید، اما کار کردن با آن ها به صورت لمسی، بیش از چند ساعت خسته کننده است. جدا از این مورد، لمسی بودن نیاز به مصرف برق و تامین انرژی بیشتری هم دارد.

انواع صفحه نمایش لپ تاپ

مزایای صفحه نمایش لمسی

  • لمسی بودن
  • امکان انجام بازی های خاص که نیاز به لمس دارند
  • استفاده از قلم های لمسی

معایب صفحه نمایش لمسی

  • مصرف برق : اکثر لپ تاپ های لمسی مصرف برق زیادی دارند، در لپ تاپ های مشابه، شارژ باتری این نوع لپ تاپ ها سریع تر به اتمام میرسد.
  • افزایش هزینه : قیمت این نوع صفحه نمایش ها باعث افزایش قیمت لپ تاپ های لمسی شده است.
  • براق بودن : اکثر صفحه نمایش های لمسی از نوع براق هستند، در مورد صفحه نمایش براق در ادامه همین مقاله بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بنابراین اگر واقعا نمیخواهید یک صفحه نمایش تاچ داشته باشید، میتوانید در هزینه خود صرفه جویی کنید.

اندازه صفحه نمایش

همانطور که می دانید ملاک های محتلفی برای انتخاب یک لپ تاپ وجود دارد و هر کس ملاک های خاص خود را برای خرید لپ تاپ دارد. لپ تاپ ها در ابعاد مختلفی تولید می شوند. وقتی ملاک انتخاب یکی از این فاکتور ها اندازه صفحه نمایش باشد، اندازه کوچک نمایشگر، تسهیل در جابجایی، انعطاف پذیری بالا و قیمت کمتر را به همراه خواهد داشت. صفحه نمایش بزرگ تر در طرف مقابل یعنی تجربه نمایش واضح و جذاب و اندازه بزرگ قدرت و نیاز به فضای بیشتر و سنگین تر را دارد.

انواع نمایشگر لپ تاپ

لپ تاپ های بین ۱۱ تا  ۱۲ اینچ

اگر به دنبال یک لپ تاپ سبک وزن بین ۱ الی ۱٫۵ کیلوگرم هستید، این سایز تصویر میتواند بهترین انتخاب شما باشد. این اندازه معمولا خیلی باریک و ترجیحا برای افرادی که زیاد مسافرت می روند و بصورت روزمره از لپ تاپ خود استفاده می کنند، طراحی شده است. البته باید این نکته را خاطرنشان کنیم که این نوع لپ تاپ ها قدرت پردازش بالایی ندارند و برای افرادی که برنامه های سنگین نظیر طراحی های گرافیکی و یا بازی های گرافیکی را اجرا می کنند، گزینه مناسبی نخواهد بود.

لپ تاپ های بین ۱۳ تا ۱۵ اینچ

اگر به دنبال یک لپ تاپ با وزن نسبتا مناسب و قابلیت های فراوان میگردید، این گروه می تواند انتخابی مناسب باشد. این لپ تاپ ها اغلب حدود ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم وزن دارند و حمل کردن آن ها راحت است. همچنین از قدرت پردازش مناسبی برخوردار هستند؛ برای مثال لپ تاپ Dell XPS 13 یکی از دستگاه هایی است که با با صفحه نمایش ۱۳ اینچی و وزن تنها ۱٫۲۴ کیلوگرم، بسیار قدرتمند بوده و از کانفیگ بالایی نیز برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است، این مورد اغلب در موارد شخصی و مالتی مدیا قرار مورد استفاده قرار میگیرد.

لپ تاپ های ۱۵ اینچ و بیشتر

امروزه این لپ تاپ ها با این اندازه از صفحه نمایش، پر استفاده ترین لپ تاپ های مورد استفاده در بین مردم هستند. وزن این گروه حدود ۲٫۵ الی ۳ کیلوگرم است و اغلب دارای درایو DVD هستند. این رده برای افرادی که نیاز دارند در طول روز با لپ تاپ کار کنند و کار های سنگین انجام دهند، مناسب است؛ به عبارت دیگر این گروه برای حرفه ای ها ساخته شده است.

روشنایی صفحه نمایش

گرچه وضوح تصویر و کیفیت رنگ مهم تر است؛ اما صفحه نمایشی با روشنایی بیشتر می تواند ایده آل باشد. صفحه نمایش های با نور ۲۵۰ نیت به بالا مناسب خواهند بود.

صفحه نمایش مات یا براق

در انواع نمایشگر برای لپ تاپ، دو نوع مات و براق وجود دارد. این دو گروه هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ بنابراین نمیتوان گفت که کدام یک از دیگری بهتر است. از اسم هر دو نیز می توان تفاوت های بین این دو را فهمید.

صفحه نمایش مات (Matte)

شاید در ابتدا اولین چیزی که با شنیدن کلمه مات به فکرتان برسد، کدر و بی کیفیت بودن است، اما اینطور نیست! در واقع این نوع صفحه نمایش که در بسیاری از لپ تاپ ها و مانیتور های مختلف استفاده شده، بر روی صفحه لایه ای وجود دارد که نور بازتاب شده را منعکس نکند. همانطور که مشخص است، این قابلیت بسیار خوبی است. این نوع صفحه ها برای کسانی که به مشاهده فیلم و یا خواندن متن ها در طول روز میپردازند، بسیار مناسب است. عیبی که این نوع نمایشگر ها دارند این است که به مقدار کمی کیفیت نمایش در آنها کمتر از نوع براق است.

صفحه نمایش براق (Glossy)

صفحه نمایش براق رنگ های زنده و کنتراست دارد و رنگ های سیاه را عمیق تر نشان می دهند. با این حال، نور درخشان بر روی صفحه نمایش می تواند بازتاب های قابل توجهی داشته باشد که تابیدن نور خورشید، بدترین حالت ممکن برای اینگونه صفحه نمایش ها می باشد.

زاویه دید صفحه نمایش لپ تاپ

انواع صفحه نمایش لپ تاپ

زاویه دید مناسب لپتاپ را نمی توان از روی مارک و برند لپ تاپ تشخیص داد و باید با توجه به نوع پنل صفحه نمایش این مورد را بررسی کرد. لپ تاپ هایی که در خود پنل TN دارند، ارزان قیمت تر بوده و به نسبت زاویه دید محدودتری دارند. اما در مقابل لپ تاپ هایی که پنل های IPS دارند، در کنار اینکه گرانترند، زاویه دید بسیار گسترده تری دارند و تصاویر و رنگ ها را نیز واضح تر، گرم تر و زنده تر به نمایش می گذارند

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش