راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ 

راهنمای خرید لپ تاپ و مشاوره در خرید چند قدم شما را به هدفتان نزدیکتر میکند؟ قصد دارید لپ تاپ بخرید ؟ میخواهید بهترین انتخاب را با توجه به بودجه در نظر داشته باشید؟ میخواهید از ریزه کاری ها و نکات فنی هنگام خرید لپ تاپ یا قبل خرید با خبر باشید؟ به دنبال یک مقاله کامل و جامع به عنوان راهنمای خرید لپ تاپ در سال 97 میگردید؟ از خوندن متن های تخصصی با کلی کلمات قلمبه سلمبه خسته شدید؟

اینجا درست همان جایی است که هر کسی باید یک بار قبل از خرید لپ تاپ به آن سر بزند ! پس با ما همراه شوید.

مسلماً شما هم مثل خیلی از کسانی که قصد خرید لپ تاپ دارند بزرگترین دغدغه تون داشتن بهترین انتخابِ...

حال سوال اینجاست بهترین انتخاب چه مفهوم و ویژگی هایی داره؟ و اصولا به چه انتخابی میگیم بهترین انتخاب ؟ آیا صرفاً انتخاب یک برند یا مدل خاص همه چیز رو به بهترین نحو ممکن به پایان میرسونه ؟ البته که اینطور نیست.

مسلماً پول به راحتی بدست نمی آید و انسان های هوشمند همواره سعی دارند پول و بودجه خود را به بهترین نحو ممکن هزینه کنند قطعا برای خرید لپ تاپ که معمولا هزینه های سنگینی هم دارد باید یک نقشه راه یا همون راهنما داشته باشیم؛ تا با توجه به نیازمان و اطلاعات خوبی که در دست داریم بهترین لپتاپ را برای "خودمان" تهیه کنیم. در این مورد شاید لپ تاپ مناسب من با شما و یاهر کس دیگری متفاوت باشد .

این مقاله یکی از روان ترین و بهترین نقشه های راهی هست که تا به حال برای انتخاب لپ تاپ مورد نظر شما تهیه و طراحی شده... پس هر چه سریعترمیریم سراغ راهنما یا همون نقشه مون...

 

نقشه خرید بهترین لپ تاپ یا بهتر بگم نقشه پیدا کردن گنج ( لپ تاپِ خوبی که مناسب ما باشه همون گنجه! ) از 21 مرحله تشکیل شده که پیشنهاد میکنم برای یک خرید عالی و بی نقص تمام 21 مرحله رو مطالعه و هنگام خرید به یاد داشته باشید. مبنای کلی ساختار این راهنما به صورت سوال محور طراحی شده و سعی شده به درصد کثیری از سوالات پر تکرار خریداران و مشتریان به صورت راحت و خودمانی پاسخ داده بشه. مطمئن باشید از خوندن مقاله راهنمای انتخاب و خرید لپ تاپ پشیمون نمیشید .

البته قبل از راهنمایی و شروع مسیر چند مساله خیلی اهمیت داره که باید بهش توجه کنیم :

ما اصلا میخوایم چه نوع لپ تاپی بخریم ؟

چقدر بودجه برای خرید لپ تاپمون داریم ؟

دوست داریم صفحه نمایش لپ تاپمون چه سایزی داشته باشه ؟

آیا وزن لپ تاپ برامون خیلی مهمه ؟

چه برندی به ما احساس رضایت بیشتری میده و بیشتر بهش اعتماد داریم ؟

از لپ تاپ چه استفاده ای میکنیم؟ کاربری مد نظر ما چیه؟کارای تفریحی و روزمره؟ یا نه ... برعکس ما یک گیمر هستیم که میخوایم جدیدترین بازی ها رو با لپ تاپمون به انتها برسونیم ؟

همه اینها سوالاتیه که جواب دادن به اونها قبل خرید میتونه خیلی خیلی به نزدیکتر شدن شما به انتخاب اصلیتون کمک کنه و باعث بشه مواردی که باعث حواس پرتی و سردرگمی شما میشن خیلی راحت از ذهن شما پاک بشن . مسلماً انتخاب بین چند مدل محدود خیلی راحت تر از انتخاب بین انبوهی از  لپ تاپ ها با ویژگی های مختلفه.

 میریم سراغ نقشه مون و سعی میکنم حین راهنمایی به سوال هایی که معمولا توسط خریداران قبل خرید مطرح میشه هم جواب بدیم . ضمنا اگر قصد خرید گوشی موبایل دارید بد نیست سری به مقاله « راهنمای خرید گوشی موبایل » هم بزنید.

 

1.بدون گارانتی یا با گارانتی ؟

راهنمای خرید لپ تاپ

یکی از سوالاتی که هنگام خرید کالای دیجیتال خصوصاً لپ تاپ و موبایل از فروشنده ها میشه  اینه که آیا گارانتی کارایی داره ؟ اصلا به درد بخور هست ؟ کدوم گارانتی جوابگو هست ؟ چقدر اختلاف قیمت لپ تاپ گارانتی دار با بدون گارانتیه ؟ و در آخر لپ تاپ با گارانتی بخریم یا بدون گارانتی ؟

در جواب سوالات بالا باید بگیم اولا ما به صورت بی طرفانه در ادامه شرکت های معتبر گارانتی کننده لپ تاپ ها رو از نظر خودمون و طبق تجربه معرفی میکنیم تا شما با شرکت های متعهد و خوب آشنا بشید ولی سوال اصلی رو باید اینطور جواب بدیم که پیشنهاد ما خرید کالای با گارانتیه به دلیل اینکه حتی اگر فرض بگیریم که شرکت گارانتی کننده بعدها در صورت بروز مشکل ( خدا نیاره البته برای هیچ کس ) پاسخگو هم نباشه یک تفاوت خیلی بزرگ بین کالای بدون گارانتی و با گارانتی هست که در ادامه توضیح میدم.

پیشنهاد ما خرید کالای با گارانتیه

شرکت های خدمات دهنده گارانتی معمولا خودشون هم در واردات لپ تاپ دست اندر کار هستند و گاهی اصلاً همون وارد کننده اصلی خودش گارانتی کننده هم هست و اگر قرار باشه جنس بدی وارد کنند و یا کالا هاشون مشکلی داشته باشه بیشتر از همه برای خودشون مشکل درست میشه چون بعد یه مدت تعداد مشتریهای ناراضی، لپ تاپ های تعمیری و مرجوعی و ... سر به فلک میزنه و باعث ضرردهی شرکت میشه در صورتیکه مدل های قاچاق و بدون ضمانت چون بدون گارانتی فروخته میشن وقرار نیست فروشنده بعد از فروش کالاش به شما مسئولیتی داشته باشه معمولا توصیه نمیشه. توجه داشته باشید کالای قاچاق و ارزون و بدون گارانتی که جنسش از هر لحاظ بدون ایراد و مشکل باشه خیلی سخت گیر میاد و تقریبا نایابه... در مورد لپ تاپ های استوک یا دست دومی که گاها به جای نو فروخته میشن و موارد مشابه هم انشالله در آینده مقاله ای منتشر میکنم فقط در این حد بدونید که ممکنه لپ تاپ بدون گارانتی که شما با خوشحالی تحت عنوان نو میخرید و فرک میکنید قیمتش خیلی مناسب تر بوده نسبت به کالای گارانتی دار گاهی اوقات دست دوم های در حد آک وارد شده از کشور های همسایه هستند . به عبارتی شما لپ تاپ  دست دوم خیلی تمیز خریدین! مطمئنا هیچ کسی دوست نداره بعد خرید همچین حس بدی رو داشته باشه که پول برای لپ تاپ نو داده ولی... بگذریم.

"مدل های قاچاق و بدون ضمانت چون بدون گارانتی فروخته میشن و مسئولیت خاصی قرار نیست به عهده فروشنده باشه معمولا توصیه نمیشه"

در حال حاضر چند تا شرکت گارانتی کننده دست به دست هم دادن و خدماتشون رو یکسان کردند یعنی شما از هر کدوم که کالا رو تحویل بگیرید اون چند تای دیگه هم برای خدمات پس از فروش و گارانتی پاسخگو هستند. توی بازار فعلی به این مدل گارانتی میگن گارانتی «یکپارچه» که اسمشونم به خاطر یکپارچه شدن خدماتشون انتخاب کردند .

این شرکت ها عبارتند از شرکت سازگار ، ویستا و آواژنگ که معمولا دو سال لپ تاپ ها را گارانتی میکنند . طی تحقیقاتی که انجام دادیم به نقل از رای گیری یک سایت معتبر فارسی زبان شرکت آواژنگ به نسبت دو همکار دیگر خودش خدمات بهتری ارائه داده و مشتریان رضایت بیشتری از آنها دارند . ازدیگر شرکت های معتبر طبق تجربه و جست و جویی که داشتم میتوان به آوات ، گرین ، ایران رهجو ، مهر ، ارقام و زیگورات هم اشاره کرد.

نکته 1 : شاید اسم شرکت خاصی که ما بر حسب اتفاق نمیشناسم از قلم افتاده باشد پیشاپیش عذر خواهی میکنم این فقط یک تجربه شخصی است و ربطی به خوب یا بد بودن بقیه شرکت ها نداشته و همچنین هیچ گونه قصد و غرض خاصی در نیاوردن اسم بقیه شرکت ها در کار نبوده.

نکته 2: اسامی که در بالا آورده شد از شرکت های معتبر در زمینه گارانتی و خدمات لپ تاپ هستند نه کلیه لوازم دیجیتال و موارد گفته شده فقط برای مبحث لپ تاپ صادق است.

راهنمای خرید لپ تاپ

2.یکی دیگر از سوالات پر تکرار مشتریان مربوط به مقایسه دائمی برند هاست ...

کدام برند لپ تاپ بهتر است ؟

آیا ایسوس بهتر از لنوو است ؟

آیا لپ تاپ های ایسر ارزش خرید دارد ؟

لپ تاپ سونی و اپل چطور ؟

لپ تاپ های MSI یا DELL را توصیه میکنید ؟

آیا لپ تاپ های اچ پی به درد من میخورد ؟

اینها یک سری از سوالاتیست که معمولا از فروشنده ها میشود . ببینید دوستان اول از همه باید برگردیم به اولین موضوع مطرح شده در این نوشتار ...

شما باید برای خودتان مشخص کنید چه هدفی از خرید لپ تاپ را دنبال میکنید ؟

لپ تاپ برای شما چه مصرفی دارد ؟ چه سایزی ؟ چه وزنی؟ چه سیستم عاملی؟؟ اینها تماما سوال های مهمی هستند که شما باید قبل از خرید و در خلوت خودتان جواب درست و حسابی برای آنها پیدا کنید و اصطلاحاً با خودتان کنار بیایید که چه میخواهید.

مثلا برای کسی که دنبال یک لپ تاپ ارزان قیمت کار راه انداز میباشد قائدتاً گزینه اپل به دلیل قیمت های سرسام آور حذف میگردد حالا شما این موضوع  را تعمیم بدهید به ویژگی های دیگر ... خیلی راحت میتوانید با بررسی چند فاکتور یا همان پارامتر های مد نظرتان بیشترِ مدل ها و یا حتی چند تا از برند ها رو حذف کنید و بین آنهای باقیمانده با توجه به این راهنمای خرید لپ تاپ تصمیم گیری کنید .

واقعیت اینه که برندها با تمام فراز و نشیبی که دارند، هم نقاط قوّت و برتری نسبت به یکدیگر دارند و هم نقاط ضعف ، از طرفی اینکه یک نفر یا یک مقاله برند خاصی را توصیه کند زیاد عقلانی به نظر نمیرسد مگر اینکه با توجه به نیاز مخاطب و شنیدن نیاز هایش بتوان برایش نسخه ای معقول بپیچد که معمولا آن هم زیاد تخصصی نیست و بیشتر تحت تاثیر سلیقه شخصی فروشنده یا موجودیِ فروشگاهش است نه نیاز  و درخواست مشتری ...

مقایسه برند ها مقوله ایست که میتوان در موردش چندین مقاله طولانی نوشت ولی ما همین جا به این نکته کفایت میکنیم که در حال حاضر تمامی برندها از بهترین تکنولوژی های روز برای ماندن در میدان رقابت و بالا نگه داشتن رضایت شما استفاده میکنند و تقریبا باجی بهم نمیدهند مگر در بعضی موارد خاص که آن هم برمیگردد به نیاز مشتری و خواسته هایش که شاید خواسته های شما با یک مدل خاص از یک برند مشخص بیشتر جفت و جور باشد تا برندی دیگر... .

 

3.خدمات پس از فروش و در دسترس بودن لوازم و قطعات یدکی:

راهنمای خرید لپ تاپ

یکی از مهمترین مسایلی که باید در انتخاب برند و مدل در نظر بگیرید خدمات پس از فروش و پیدا شدن قطعات یدکی و لوازم جانبی آن لپ تاپ در بازار فعلیست برای روشن شدن مطب بگذارید مثالی بزنیم:

لپ تاپ های دل بین سال های 85 تا 90 بسیار محبوب بودند و قطعات و خدمات پس از فروش آنها نیز بالطبع براحتی در دسترس و قابل استفاده بود در صورتیکه در حال حاضر لپ تاپ های این برند غیر از اینکه کمیاب و در بعضی موارد نایاب هستند، ویژگی های ذکر شده را هم ندارند تصور کنید لپتاپی با مارک دل بخرید و بعد از چند وقت شارژر لپ تاپ شما خراب شود چه حالی میشوید اگر کل بازار را زیر و رو کنید و نتوانید یک شارژر برایش پیدا کنید ؟ اگر قطعات اصلی خود لپ تاپتان به مشکل بخورد چطور ؟ قطعا نشدنی نیست ولی گاها بسیار سخت، زمان بر ، هزینه بر و  طاقت فرساست.

راهنمای خرید لپ تاپ

ناگفته نماند برندی که مثال زدیم برند بسیار معتبر و درجه یکی هست تا حدی که یکی از زیر شاخه های این برند با عنوانِ Alien Ware توانسته دنیای لپ تاپ های گیمینگ را زیر و رو کند! امّا به خاطر یکسری سیاست های کلی در کشور و شاید تصمیمات وارد کنندگان لپ تاپ ها، قطعات و خدمات برند  DELLدر بازار به شدت کمرنگ شده است.

پس یکی از موارد مهمی که باید هنگام خرید در نظر داشته باشیم در جمله زیر خلاصه میشود :

موجود بودن و دسترسی آسان به قطعات و لوازم جانبی برند یا مدل مربوطه در بازار بسیار مهم است .

در حال حاضر برند های ایسوس ، لنوو ، ایسر ، اچ پی و تا حدودی MSI دارای شرایط مناسبی از این نظر هستند گرچه نمیشود این قاعده را کلی بیان کرد و ممکن است بعضی مدل ها استثنا باشند .

 

4. بهترین لپ تاپ تا n تومان !!

یکی از محبوبترین کلید واژه های جست و جوی کاربران و سوالات خریدارانِ حضوری از فروشنده ها موضوعِ بهترین لپ تاپ تا رنج قیمت مشخص شده ای است که مشتری برای خودش درنظر گرفته...در سال های اخیر ما با مقالات یا جست و جو هایی با مضمون زیر بسیار مواجه شده ایم :

بهترین لپ تاپ تا 3 میلیون تومان

بهترین یا قوی ترین لپ تاپ تا ده میلیون تومان

برترین لپ تاپ دانشجویی تا 1.500 هزار تومان

فارغ از اینکه قدرتمند ترین، زیباترین و حتی سبُک ترین لپ تاپ تولید شده تا این لحظه کدام است پیشنهاد میکنیم توجه خود را بیشتر معطوف به این مسئله بکنید که بهترین گزینه برای شخص شما کدام است... هر فرد در هر موقعیت و سنّی نیاز های بخصوص خود را دارد در نتیجه بجای آنکه هزینه ی زیادی برای خرید یک لپ تاپ گران قیمت بکنید که همه میگویند بهترین لپ تاپ دنیا است به دنبال آن باشید که کدام محصول میتواند نیاز های شما را پاسخگو باشد و حداقل هزینه ای که میتوانید صرف خرید آن بکنید چقدر است؟ امّا به هر جهت علاقه ی کاربرانِ کامپیوتر های قابل حمل به هرچه پیشرفته تر بودنِ محصول مورد نظرشان قابل درک است که طبیعتاً باید برای این عطش تکنولوژی هزینه ی هنگفتی بکنید!

اینها گوشه کوچکی از علاقه کاربران به پیدا کردن بهترین گزینه نسبت به بودجه را نشان میدهد . بعد از اتمام نقشه راه و راهنمایی کامل خرید لپ تاپ در مقاله ی دیگری که به زودی منتشر میکنم سراغ معرفی چندین مدل از دستگاه های خوش فروش و به صرفه به نسبت قیمت میرویم و آنها  را از کمترین قیمت تا بالاترین قیمت برای شما دسته بندی خواهیم کرد .

5.لپ تاپ گیمینگ چیست ؟ لپ تاپ معمولی بخرم یا گیمینگ ؟ بهترین لپ تاپ گیمینگ بازار کدام مدل است ؟

به لپ تاپ هایی که کانفیگ قدرتمندی داشته و اجزای تشکیل دهنده پردازشی آنها برای بازی های سنگین ساخته و پرداخته شده لپ تاپ مخصوص بازی یا گیمینگ میگویند این لپ تاپ ها به نسبت اعضای دیگر خانواده شان گرانتر و سریعتر هستند معمولا رم، پردازنده اصلی و گرافیک در این لپ تاپ ها بسیار قدرتمند است و از آخرین تکنولوژی های روز بهره میبرند طراحی این دستگاه ها خاص و جوان پسند بوده و برای به دست آوردن دل گیمر های جوان معمولا شرکت های سازنده همراه این لپ تاپ ها موس و هدست مخصوص بازی هم به صورت هدیه ارائه میکنند به عنوان مثال شرکت ایسوس در یک اقدام زیبا برای جلب رضایت مشتری در جعبه(پک) لپ تاپ های ایسوس سری GL یک عدد موس ، یک عدد هدست و یک عدد کیف مخصوص قرار داده است امّا چنانچه تصمیم خود را برای خرید یک لپ تاپ گیمینگ قطعی کرده اید کمی صبر کنید .

حتماً پیش از خواندنِ این مقاله نامِ کمپانی MSI را شنیده اید. کمپانی تایوانی ام اس آی کار خود را با تولیدِ لپ تاپ هایی مقرون به صرفه امّا قدرتمند در رده ی خود شروع کرد امّا رفته رفته توانست به اولین و پر طرفدار ترین تولید کننده لپ تاپ های گیمینگ تبدیل شود. بدونِ هیچ گونه مبالغه ای میتوان گفت که قدرتمند ترین پردازشگر ، رَم و گرافیک ها را میتوانید در غولهای ام اس آی پیدا کنید ، جدیدترین پردازشگر های اینتل به همراه افزایش چندین برابری حافظه ی رَم یکی از فانتزی های علاقه مندان به بازی های سنگین و گرافیکی است که ام اس آی این آرزو را به واقعیت تبدیل کرده است. به عنوان مثال اگر بخواهیم نمونه ای تلفیق هنر و مهندسی را در این کمپانی به نمایش بگذاریم باید توجه شما را به لپ تاپ MSI GT83VR 7RE Titan SLI معرفی کنیم که با برخورداری از یک پردازشگر مرکزی Intel Core i7 7920HQ و همچنین یک حافظه ی رَم 64 گیگابایتی قادر است از پس هرگونه عمل کامپیوتری بر آید! امّا ام اس آی در این هیولا تنها به این مشخصات بسنده نکرده است و آن را به یک چیپست گرافیکیNvidia Geforce GTX 1070 دوگانه با ظرفیت 8 گیگابایت مجهز کرده است، استفاده از واژه ی دوگانه به معنای بهره مند بودن از دو دروازه ی گرافیکی است که ممکن است به دلیل نوین بودنِ این تکنولوژی کمی به گوش علاقه مندان به اینگونه لپ تاپ ها نا آشنا باشد در نتیجه درباره ی این موضوع همینقدر کافیست که عرض کنیم با خریدِ این لپ تاپ میتوانید از دو پردازشگر گرافیکی GTX 1070 بهره ببرید! طبیعتاً استفاده از اینچنین لپ تاپی برای شما هزینه ی زیادی خواهد داشت امّا بدون شک ارزشش را دارد چرا که میتواند خود را تا چندین سال در برابر خریدِ یک محصول جدید بیمه کنید. طراحی و زیبایی ظاهری محصولاتِ ام اس آی از افکارِ خلاق طراحانِ این کمپانی سرچشمه میگیرد که در اولین لحظه هوش از سر گیمر های عزیز خواهد برد! تیمِ طراحی ام اس آی برای طراحی هرکدام از این محصولاتِ با الهام گرفتن از فیلم های علمی و تخیلی آن ها را در پر تحرک ترین حالت ممکن روانه ی بازار میکنند تا هیجان بازی های کامپیوتری را چندین برابر کنند و آدرنالین را در بالاترین درجه نگه دارند !حالا که با لپ تاپ های گیمینگ آشنا شدید باید ببینید :

آیا شما قصد خرید چنین غول قدرتمندی را با پرداخت هزینه های سنگین دارید یا خیر؟

 مسلما تصمیم با شماست.

 

6. انتخاب برند

راهنمای خرید لپ تاپ

این مورد به نوعی تکرار شماره 2 این مقاله است ولی اینجا قرار است نتیجه گیری کنیم . یکی دیگر از پرسش های متداول مشتریان این است که تصمیم دارم لپ تاپ خیلی خیلی مدرن و قدرتمندی بخرم کدام برند گزینه های بهتری را در اختیارم میگذارد؟ یا شما به عنوان فروشنده چه برندی را توصیه میکنید ؟ کدام لپ تاپ ها خرابی کمتر یا بیشتری دارند ؟! تا 3 میلیون تومان کدام برند لپ تاپ های بهتری دارد؟ و ...

اگر منظور شما تنوع گزینه هاست در رنج قیمت بالا و برای لپ تاپ های گیمینگ قطعا ایسوس و در مواردی  ام اس ای انتخاب های بیشتری به شما میدهد اما در رنج قیمت مناسب و شروع قیمت این غول های بی شاخ و دُم خالی از لطف نیست به لپ تاپ های لنوو و ایسر هم نیم نگاهی داشته باشید خصوصا مدل های Y520 و Y720 از کمپانی لنوو که طرفدارای زیادی هم بین علاقه مندان به بازی های کامپیوتری برای خودش دست و پا کرده، اساساً لنوو در دیدِ اجتماعی بعد از برند ایسر قرار میگیرد امّا با دونستن اینکه در سطح بین المللی چند درصد از سهم بازارِ لپ تاپ های گیمینگ به این برند تعلق داره و همچنین مقایسه ی قیمت این لپ تاپ ها با برند هایی مانند ایسوس قطعا نظرتان عوض میشود، امّا این همه ی ماجرا نیست! لپ تاپ هایی هستند که با عنوانِ گیمینگ معرفی نمیشوند امّا قدرتِ پاسخگویی به تمام نیاز های یک گیمر درون اونها گنجانده شده، به عنوانِ مثال برندِ ایسر سری لپ تاپ های Aspire خودش را با عنوانِ لپ تاپ های معمولی و بیزینسی معرفی کرد امّا آیا تاکنون لپ تاپ بیزینسی با پردازنده Core i7 و 16 گیگابایت رَم که حتی حافظه SSD هم داشته باشه دیده اید؟! Acer Aspire 7 یکی از این محصولات است که با قیمتی مقرون به صرفه به بازارِ جهانی معرفی شد.

ولی نمیتونیم برندِ ایسر را به اینچنین لپ تاپ هایی محدود کنیم، در کنارِ سری لپ تاپ های قدرتمندِ ایسر این کمپانی یک زیر شاخه ی سِرّی هم داره با عنوانِ Predator که خیلیا از اون خبر ندارند.  برای بیانِ توانایی های این لپ تاپ ها همین کافیه که بگیم جدید ترین پردازنده ها به همراه 32 گیگابایت رَم در اختیارِ گیمر های عزیز قرار میگیره، این یعنی چندین قدم جلوتر از تکنولوژی که ما تصورشو داریم در نتیجه هیچ برندی را دست کم نگیرید و سعی کنید با توجه به نوعِ نیازِ خودتون انتخاب کنید.

در حالت کلی تنوع برند ایسوس، لنوو و ایسر در بازار فعلی ایران از برندهای دیگر بیشتر است.

 

7. فرق نوت بوک با لپ تاپ چیست؟ کدوم رو بخرم ؟ آیا اولترابوک با نوت بوک فرق دارد ؟

واقعیت اینه که توی بازار در حال حاضر اکثر فروشنده ها و مردم برای این دو کلمه تفاوتی قائل نمیشن ولی از لحاظ فنی این دو با هم فرق دارند اگر لپ تاپ رو کامپیوتری قابل حمل در نظر بگیریم پس نوت بوک همون لپ تاپه با سایز کوچک و خیلی جمع و جور و سبک که در 99% مواقع درایو نوری یا همون سی دی رام (دی وی دی رام) نداره و به خاطر همین تونستن خیلی جمع و جور تر و سبک تر تولیدش کنند

نکته قابل توجهی که شما باید در نظر داشته باشید این هست که کمبود فضای نوت بوک ها معمولا ( نه همیشه ) باعث میشه نوت بوک ها دستگاه های خیلی قدرتمندی نباشن و پردازنده معمولی یا فضای ذخیره سازی کمی به نسبت لپ تاپ ها براشون در نظر گرفته میشه و به گفته یک منبع معتبر نوت بوک ها برعکس لپ تاپ ها به هیچ وجه قابل ارتقا نیستند  ...

خب تا اینجا با تفاوت لپ تاپ و نوت بوک هم آشنا شدید که یه وقت اشتباهی گول ظاهر نوت بوک رو نخورید و بعد خرید متوجه بشید ای دل غافل اینکه دی وی دی رام نداره و...

احتمالا الان میپرسید که پس اولترا بوک چیه ؟ اولترا بوک ها همون مشخصات فیزیکی نوت بوک ها رو دارند یعنی جمع و جور، سبک و بدون درایو نوری ساخته شدند ولی در عین کم بودن ابعاد و وزن، امکانات سخت افزاری خوبی دارند ومصداق بارز ضرب المثل پرکاربرد ما ایرانیا هستند :

فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه

پس ویژگی اصلی اولترا بوک ها اینه که مثل نوت بوک ها جمع و جور هستند و باریک و سبک بوده و درایو نوری هم ندارند ولی مثل لپ تاپ ها کانفیگ قدرتمندی دارند. اولترا بوک ها توی ایران تنوع زیادی ندارند و معمولا قیمت های بالایی دارند به همین خاطر ما هم از معرفی تخصصی اونها صرف نظر میکنیم.

به عنوان جمع بندیِ این موضوع باید بگم توی ایران با توجه به چیزی که بین فروشنده ها و مردم جا افتاده تفاوت زیادی بین این دو نیست مخصوصا که هر روز هم لپ تاپ ها باریکتر و کوچکتر میشوند و مرز تفاوت بین این دو کمرنگ تر از قبل ... پس توصیه میکنم بدون توجه به اسم نوت بوک یا لپ تاپ دنبال یه خرید خوب با توجه به مشخصات و اسم تجاری محصول باشید ممکنه خیلی جاها لپ تاپ رو بگن نوت بوک و خیلی جاها به یه دستگاهی که از لحاظ فنی نوت بوک محسوب میشه بگن لپ تاپ...شما زیاد به این اسامی و تفاوتش دقت نکنید .

 

8. سیستم عامل لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپراهنمای خرید لپ تاپ

 

یکی از مهمترین مباحثی که برمیگرده به شخص شما و سلیقتون مبحث نوع سیستم عامل لپ تاپ است. در حال حاضر اگر نخوایم بحث رو خیلی فنی بکنیم و در مورد واقعیت های جامعه وبازار فعلی صحبت کنیم برای انتخاب سیستم عامل شما دو گزینه پیش رو دارید.

البته این جا قبل از نوشتن در مورد ویندوز و مک جا داره توضیح کوچکی در رابطه با سیستم عامل لینوکس هم بدم تا دوستان بر ما خرده نگیرند که چرا گفتی دو انتخاب... الان میگم اجازه بدید!

این سیستم عامل(لینوکس) امنیت بسیار بالایی داره ولی کار کردن باهاش تقریبا سخته(نه خیلی) و کاربرای معمولی حوصله یادگیریشو ندارند و بیشتر به درد حرفه ای ها و برنامه نویسا و کسایی که عشق تکنولوژی دارن میخوره چون یک سیستم عامل متن بازه و شما میتونید کد هاشو دستکاری کنید . چون این سیستم عامل و کار باهاش مخصوص حرفه ای هاست مسلماً نقد و بررسی و صحبت کردن در موردش هم باید خیلی تخصصی باشه که در این مقاله نمیگنجه ولی از دوستان حرفه ای دعوت میکنم انتهای مقاله یا همون نقشه با نظرات ارزشمندشان ما رو از تجربیاتشون در مورد این موضوع بی نصیب نگذارند. پس بعد از اینکه از لینوکس فاکتور گرفتیم میریم سراغ دو موردی که صحبتشو کردیم...

 اگر از عاشقان سر سخت برند اپل هستید یا دوست دارید در آینده نزدیک جزو این دسته باشید باید سختیِ کار با سیستم عامل مک رو به جون بخرید، البته اینکه میگیم سخت براساسِ ذهنیتِ کلی جامعه است چرا که بیشتر از 90 درصدِ ما عادت کردیم که با ویندوز کار کنیم ولی اگر فقط برای یک هفته تجربه ی کار کردن با سیستم عامل مَک را داشته باشیم میفهمیم قضیه خیلی با چیزی که فکر میکردیم فرق داره، برای اینکه بتونم یکم بحث رو براتون ملموس تر جلوه بدم به دو سیستم عاملِ اندروید و ios اشاره میکنم، تصورِ همه این بود که اندروید ساده تر از آی او اس هست امّا وقتی بیشتر باهاش آشنا شدیم دیدیم که چقدر فروشِ گوشی های اپل در سطحِ کشور بالا رفت و همه طرفدارش شدن ، البته اینکه اپل یک برند لوکس و به اصطلاح با کلاس شمرده میشه هم توی این موضوع بی تاثیر نبوده ... امّا برگردیم به مکینتاش ، اگر میخواید یک دستگاه مک با قیمت های نه چندان مناسب ولی لاکچری تهیه بفرمایید که چون انتخاب های محدودی دارید با کمی سرچ توی اینترنت یا بازار های محلی متوجه میشید باید چه مک بوکی (لپ تاپ اپل) یا I Mac (کامپیوتر اپلی) انتخاب کنید .
لازم به ذکره سیستم عامل مک توسط شرکت اپل ساخته و عرضه شده است. این سیستم عامل طبق گفته اهل فن به طور اختصاصی روی مک بوک (Macbook) یا همان لپ تاپ اپل و آی مک یا همونiMac کامپیوتر اپل قابل نصب است.ولی طبق تحقیقات بنده ظاهرا روی سیستم های معمولی هم نصب میشود که خب صد البته برای کاربر های عادی مرسوم نیست.

حالا برگردیم سر بحث اصلی اگر مثل اکثر مردم قراره یک لپتاپ با سیسم عامل ویندوز خریداری کنید یک مبحث خیلی مهم یا میشه گفت سوال اساسی به شدت ذهن رو درگیر میکنه که در مورد بعدی توضیح میدم.

9. تفاوت لپ تاپ های با سیستم عامل با لپ تاپ های بدون سیستم عامل در چیست؟

آیا لپتاپی بخرم که روش ویندوز داره ؟

لپ تاپ های بدون ویندوز چه مشکلاتی میتونن داشته باشن ؟

لپ تاپی که ویندوز روی خودش هست چه مزیت و برتری نسبت به بقیه داره ؟

آیا میشه روی لپ تاپ هایی که ویندوز کارخونه ای دارند ویندوز دلخواه خودمو بریزم ؟

برای آپدیت و بروز رسانی ویندوز لپ تاپم مشکلی پیش نمیاد؟

بهترین کار اینه که مزایای هر دو مورد رو عنوان کنیم و انتخاب رو واگذار کنیم به شما،در لپ تاپ هایی با ویندوز اورجینال که به صورت پیش فرض روی هارد اونها نصب شده شما از امتیاز داشتن یک ویندوز اورجینال با رعایت قانون کپی رایت برخوردار هستید که میتونید هر چند وقت یکبار هم براحتی وبدون دردسر اون رو آپدیت و بروزرسانی کنید. مسلما از باگ ها ومشکلات ویندوز های غیر اصلی و آزمایشی هم خبری نیست .

مزیت لپ تاپ های بدون سیستم عامل به نظر من فقط اینه که شما میتونید زمانی که دستگاه رو تحویل گرفتید برای اولین بار ویندوز دلخواه خودتان و پارتیشن بندی مناسب را بر حسب سلیقه تون روی دستگاه پیاده کنید و مجبور نیستید به ورژن یا پارتیشن بندی پیش فرض کارخانه بسنده کنید . گرچه در لپ تاپ های دسته اول هم این امکانات بعدا قابل تغییره.

در کل  تفاوت زیادی بین این دو وجود نداره و به فرض اینکه شما روی دستگاهتون ویندوز اورجینال نصب کنید . هر دو دستگاه مورد تاییده و چیزی نیست که خیلی توی انتخابتون تاثیر گذار باشه .

 

10. صفحه نمایش لپ تاپ

 

راهنمای خرید لپ تاپ

ابعاد و کیفیتِ صفحه نمایش یکی از مهم ترین پارامتر های لپ تاپی است که خریداری میکنید در نتیجه لطفا به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید. ذهنیتِ عمومی مردم در لحظه ی خریدِ لپ تاپ متاسفانه فقط به ابعادِ صفحه نمایش متمرکز میشود بدونِ اینکه از کیفیتِ صفحه نمایش با خبر باشن، برای اینکه یکم بیشتر با این مساله آشناتون کنم میخوام یک ذهنیتِ کلّی از صفحه نمایش و جلوه ی تصاویری که داخلش میبینید بهتون بدم. تمامِ تصاویری که ما در طولِ روز روی صفحه نمایش های تلویزیون و یا موبایل میبینیم از چند مربعِ رنگی تشکیل میشه که بهش میگن پیکسل، تجمّع این پیکسل ها کنارِ همدیگه میتونن معجزه آسا باشند به شرطی که PPI اون دستگاهی که خریداری کردید زیاد باشه، PPI همون تجمع پیکسل ها در هر اینچ هست که نشون میده توی هر اینچِ مربّع چند پیکسل جمع شده، حالا تصور کنید یک موبایل دارید که به عنوانِ مثال 500PPI کیفیت داره ، درسته که تصاویر توی اون موبایل جلوه ی  خارق العاده ای دارن امّا همون تعداد پیکسلی که توی اون صفحه نمایشِ کوچیک هستند رو انتقال بدید به یک صفحه نمایش 17 اینچی! قائدتا با صحنه ی دلخراشی روبرو میشید چون دیگه اون کیفیت و جلوه ی سابق رو مشاهده نمیکنید چرا که با بزرگتر شدنِ صفحه نمایش تعداد پیکسل ها هم باید افزایش پیدا کنه و در غیرِ این صورت خودش دلیلی برای کاهشِ کیفیت میشه، توجه کنید ما تا اینجا فقط از کیفیتِ صفحه نمایش صحبت کردیم و اینکه هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشه کیفیت هم بالطبع بیشتره امّا پارامتر های دیگه ای هم از جمله Sharp بودنِ رنگ ها در این مساله دخیل هستند که صحبت کردن در موردشون به یک کتابِ جامع تبدیل میشه در نتیجه سعی میکنیم یکم کلّی به قضیه نگاه کنیم. خب حالا که یکم بیشتر با این مساله آشنا شدید بهتون پیشنهاد میکنم گولِ صفحه نمایش های بزرگ رو نخورید و اولویتِ خودتون رو برای صفحه نمایش هایی با کیفیت های Full HD و یا 4K بگذارید.

 11. پردازنده مرکزی لپ تاپ CPU 

در مورد این قسمت و چند تا بخش بعدی که میخوایم در باره ی قطعات داخلی لپ تاپ بنویسم اگر قرار باشه فنی و تخصصی مطلب رو باز کنیم قطعا نیاز داره که این مقاله تبدیل به کتاب بشه ! از اونجایی که ما میخوایم یه نقشه جمع و جور و خودمانی برای بهترین خرید و رسیدن به بهترین انتخاب به نسبت بودجه داشته باشیم اینجا فقط به معرفی مدل های معروف و مورد تایید بسنده میکنیم یعنی یه جورایی اگرcpu  لپتاپی که انتخاب میکنید توی این لیست نبود بیشتر دقت کنید شاید دستگاهی که انتخاب کردید مناسب نباشه .

بهترین CPU های ساخته شده در حال حاضر متعلق به شرکت اینتل (INTEL) هستند. میشود گفت اکثر لپ‌تاپ‌ها مجهز به پردازنده‌های شرکت اینتل بوده و مدل های ارزانتر را شرکت AMD تولید و عرضه میکند.

اگر لپ تاپ انتخابی شما از سری پردازنده های اینتل باشد باید عموماً عبارت های زیر را جلوی مشخصات پردازنده مشاهده کنید

CORE I3  قدرت کم

CORE I5  قدرت متوسط

CORE I7  قدرت زیاد

و برای پردازنده هایAMD  نیز به ترتیب :

A6 قدرت کم

A8 قدرت متوسط

A10 قدرت زیاد

راهنمای خرید لپ تاپ

این معمولی ترین و راحت ترین راهنمای انتخاب CPU می باشد پیشنهاد من اینه لپ تاپی که انتخاب میکنید CPU Core i7 از سری اینتل داشته باشه البته باید اضافه کنم که کمپانی AMD هم به تازگی گرد و خاکِ زیادی توی بازارِ لپ تاپ های گیمینگ راه انداخته! به عنوانِ مثال لپ تاپِ ایسوس GL702ZC یکی از مدل های قدرتمندِ تولید شده است که از صفر تا صد خودشو سپرده به AMD و پردازنده ای که توی کالبُدش گنجانده شده یکی از قدرتمند ترین ها در این عرصه است. البته اگر بودجه لازم رو برای انتخاب همچین لپ تاپی کنار گذاشتید .

قبل از مبحث پردازنده های مرکزی AMD اگر بخوایم یک نگاه اجمالی به پردازنده های مرکزی این شرکت داشته باشیم باید بگیم که توی این بخش هم تقسیم بندی پردازشگر ها مثل قبل انجام شده و چیپست های مرسومِ بازار که بیشتر باهاشون روبرو میشید با یک حرف A و یک عدد نشون داده میشن در نتیجه هرچی عدد بزرگتر باشه طبیعتاً قدرتِ پردازنده هم بیشتر میشه . این چیپست ها عبارتند از A4 ، A6 ، A8 و A10 که قائدتاً اگر از لپ تاپ توقع دارید پردازش های سنگینی رو انجام بده باید هزینه بیشتری بکنید و از پردازنده های بالارده ی این شرکت استفاده کنید. خلاصه ی کلام نمیشه قطعا گفت که اینتل بهتره یا AMD امّا به جرات میشه گفت تعداد لپ تاپ هایی که اینتل پشتیبانی میکنه بیشتر از AMD توی بازار دیده میشه و در مرحله ی آخر باید یک حساب و کتاب بکنید و ببینید قابلیت های کدوم یکی از این دو کمپانی با نیاز های شما جور درمیاد.

در آخر دوباره تاکید میکنم تا اهل فن بر ما خرده نگیرند مبحث پردازنده واقعا مبحث عریض و طویلیه و فاکتور های خیلی زیادی در انتخاب یک CPU درجه یک تاثیر داره ولی حقیقتا باز گو کردنش در این مقاله خارج از حوصله مخاطبه امیدوارم شما بزرگواران این قصور را بر بنده حقیر ببخشید.

 

12. پردازنده ی گرافیکی لپ تاپ GPU

راهنمای خرید لپ تاپ

Graphics Processing Unit یا به اختصار همان GPU میتونه تاثیرِ مهمی روی عملکردِ لپ تاپ شما در نرم افزار های گرافیکی داشته باشه یا اگر به بازی های کامپیوتری علاقه دارید قطعاً این بخش از لپ تاپ براتون حیاتی به نظر میاد. خُب خبر خوب اینه که کمپانی هایی مثلِ Nvidia تونستن پردازنده های قدرتمندی تولید کنن و به دستِ من و شما برسونن امّا خبرِ بد اینه که اگر میخواید به تکنولوژی روز دست پیدا کنید متاسفانه باید یکم بیشتر سَر کیسه رو شُل کنید چون لپ تاپ هایی که از بهترین چیپست های Nvidia استفاده میکنند اکثرا گیمینگ هستند و قرار نیست قیمتی میانه داشته باشند! البته AMD هم توی این مساله تونسته تا حد زیادی قدرت نمایی بکنه امّا هنوز چند قدم از پردازنده هایی مثل Geforce GTX 1060 که یکی از بهترین نمونه هاست عقب مونده و میشه گفت شاید تا چند سالِ آینده هم نتونه خودشو در این مسیر به Nvidia برسونه در نتیجه بهتون پیشنهاد میکنم اگر یکی از نیاز هاتون در خریدِ لپ تاپ استفاده از نرم افزار های گرافیکی و یا بازی های کامپیوتری هست به دنبالِ لپ تاپی بگردید که رَد پای Nvidia توی اون دیده بشه. لپ تاپ هایی مثل Asus FX503VD که از آخرین تکنولوژی Nvidia بهره میبرند برای گیمر ها و لپ تاپ هایی به مراتب ارزان تر مثل Asus K570UD که البته از قدرت پردازش گرافیکی خوبی برخوردارند برای کسانی که از نرم افزار های گرافیکی در شغلِ خود استفاده میکنند پیشنهاد میشود.

شاید بد نباشه یک مقدار عمیق تر درباره ی پردازنده های AMD اطلاعات داشته باشید امّا این اطلاعات باید کاربردی باشه تا در زمانِ خریدِ لپ تاپ به دردتون بخوره... به صورت کلّی گرافیک های AMD که بیشتر توی بازار به چشم میخورند با عنوانِ Radeon طراحی و تولید شدند که همین Radeon باز هم به سه دسته ی R5 ، R7 و R9 تقسیم میشه. خب همونجور که از اسمش پیداست عدد بزرگتر به معنای قدرتِ بیشتر هست در نتیجه اگر از لپ تاپ توقعِ پردازش های سنگین رو دارید باید هزینه ی بیشتری بپردازید و از سری R9 خریداری کنید. AMD هم مثل اینتل هر کدوم از چیپست های خودش رو بر اساسِ قدرت به چند دسته تقدسیم میکنه به عنوانِ مثال R5 200 و R5 300 که از ضعیف به قوی اعداد هم بزرگتر میشن. چیپست های رادئون طبقه بندی های زیادی دارن و قائدتاً برای توضیح تک تک اونها باید یک کتاب نوشت امّا برای اینکه قدرتِ تشخیصِ توانِ پردازشی اونها رو داشته باشید خواندنِ همین یک پاراگراف کافی است.

با همه ی این تفاسیر باید یادآوری کنم که پردازنده ی کنسول های بازی مثل Play Station و Xbox هم توسط شرکت Advanced Micro Devices یا همون AMD طراحی و تولید شده در نتیجه این کمپانی خوش آوازه رو دست کم نگیرید! یکی از پارامتر های مهمی که معمولاً علاقه مندان به بازی های کامپیوتری را به سمت و سوی پردازشگر های AMD جذب میکند تکنولوژی ساختِ این پردازنده ها است ، APU فناوری بخصوصی هست که کمپانی AMD با استفاده از اون هسته ی مرکزی گرافیک و پردازنده ی اصلی رو توی یک چیپست قرار میده و این یکپارچگی باعث میشه که بازی های کامپیوتری بهتر از حالت معمول اجرا بشن . توانایی اورکلاک هم یکی از مشخصه های مورد نظر گیمر های این مرز و بوم هست ، اورکلاک به معنای استفاده از حداکثر توانایی پردازنده است که خب طبیعتاً استهلاک پردازشگر و دمای اون هم بالاتر میره به همین دلیل در بسیاری از چیپست های پردازشی سعی شده که این قابلیت خارج از دسترس کاربر قرار بگیره تا طولِ عمر پردازنده هم کم نشه، خبر خوب این که پردازنده های Ryzen از کمپانی AMD پتانسیل خوبی برای پشتیبانی از این قابلیت دارند ! در نهایت به صورتی مختصر به یاد داشته باشید که پردازشگر های مرکزی با پیش حرفِ A و پردازنده های گرافیکی با پیش حرفِ R مشخص میشوند و اعدادِ بعد از آنها هرچه بزرگتر باشند نمایانگر قدرتِ بیشتری است که در آن چیپست نهفته شده است.

 

13. RAM رم لپ تاپ

قطعا همه شما عزیزان میدونید هر چقدر حافظه رم یک دستگاه بالاتر باشه عملیات های سنگین تری رو به صورت همزمان میتونه انجام بده به زبون ساده تر فضای رم مثلِ میز کاری برای پردازنده است و هرچه بزرگتر باشد مساوی با اجرای همزان برنامه های بیشتر بدون افت سرعتِ... حالا رم چقدر باشه تا توان پاسخگویی به  نیاز های ما رو داشته باشه سعی میکنیم در ادامه انواعش رو با ذکر مثال براتون شرح بدم تا در انتخابتون به مشکل نخورید.

 توی خرید لپ تاپ به فکر افزایش رم در آینده نباشید اگرچه لپ تاپ ها قابلیت ارتقا رم دارند ولی در حالت کلی باز و بست و تعویض یا ارتقا قطعات در لپ تاپ ها براحتی سیستم های رو میزی نیست . پس همین الان بهترین گزینه را انتخاب کنید .

رم ها با توجه به تکنولوژی استفاده شده در آن انواع مختلفی دارند  SDR، DDR، DDR2، DDR3و  DDR4
به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت تکنولوژی DDR نسبت به SDR سریع تر است روی ولتاژ های پایین تر هم اجرا میشود و تقریبا تاخیر زمانی ندارد ویا خیلی کم دارد.

در بازار فعلی رم لپ تاپ ها اکثرا DDR3 هستند و بعضی از مدل هاDDR4 شما باید سعی کنید لپ تاپی را انتخاب و خریداری کنید که رم با مشخصات بالا داشته باشد. در مورد این کلمات مخفف و عجیب غریب هم همین بس که مخفف یه عبارت انگلیسیه به نام Double Data Rate که همون طور که از اسمشم پیداست انتقال اطلاعات رو دو برابر میکنه و قدیم تر ها که این تکنولوژی پا به عرضه وجود نگذاشته بود رم ها SDR بودند یا به عبارتی single date rate بودند . پس رم های DDR دو برابر نسل قبلی کارایی داره و هر چی عدد جلوش بالاتر باشه نشون دهنده اینه که نسل بهتر و جدیدیتری رو دارید خریداری میکنید مثلا  DDR3 از DDR2 بهتره.

 

14.حافظه رم چقدر باشه تا به مشکل نخوریم؟؟

این بستگی به شما و استفاده تون از دستگاه داره ولی طبق یک قاعده کلی میشه اینطور گفت که :

رم 2 گیگ دیگه کم کم داره منسوخ میشه ولی برای کار های خیلی عادی و استفاده روزمره مناسبه اما به یاد داشته باشید انتظار اجرای برنامه های سنگین یا چند برنامه همزمان رو اصلا نداشته باشید.

رم 4 گیگ الان رند ترین و قابل استفاده ترین حافظه بازاره نه مثل دو کمه نه مثل 8 و 16 بالاست و باعث خالی شدن جیب شما میشه. ناگفته نماند نمیشه از تمام ظرفیت رم 4 گیگ روی ویندوز (سیستم عامل ) 32 بیتی استفاده کرد و تقریبا بین 2.5 تا 3 گیگش قابل استفاده است . و برای استفاده از تمام ظرفیتش باید یک ویندوز 64 بیتی نصب کنید .

 

اگر کارای گرافیکی انجام میدین یا اهل بازی هستید یا سرتون شلوغه و برنامه های حجیم رو همزمان با هم استفاده میکنید قطعا حافظه رم گردن کلفت لازم دارید میشه گفت 8 گیگ رم نیاز شما رو کاملا برطرف میکنه.

رم 16 میشه گفت تجملاتیه ! مگر مهندس هوا فضا باشید. بیشتر مردم نیازی به همچین فضای رم زیادی ندارند ولی اگر خیلی دوست دارید و هزینه اش هم براتون مهم نیست چه بهتر که آدم از هر چیزی بهترینشو داشته باشه. دیگه تا چند سال آخرین و بهترین نرم افزار ها و بازی ها رو میتونید شخم بزنید. برای دوستانی که امکان داره بگم مگر بازی و نرم افزار های سنگین فقط با یک رم بالا اجرا میشه عرض کنم که ما اینجا فرض گرفتیم لپ تاپی که 16 گیگ رم داره بقیه مشخصاتشم اونقدر بالا هست که بتونید اون رو در معاملات با یک خودرو صفر تعویض کنید !!

در مورد رم 32 و 64 به عبارتی پیشرفت تکنولوژی  از نیاز آدمیزاد جلو زده...اصطلاحا میگن:

اگر میخوای آپولو هوا کنی از اینا بخر...

 

 15.حافظه SSD چیه ؟ آیا لازمه لپ تاپم حافظه SSD داشته باشه ؟ 

راهنمای خرید لپ تاپ

در یک کلام حافظه SSD خیلی خوبه ! اگر بودجه تون اجازه میده لپ تاپی بخرید که حافظه SSD داشته باشه توی خرید و انتخاب این مدل ها شک نکنید . حافظه SSD یک فضای ذخیره سازیه که معمولا حدود یک چهارم تا 1 هشتم حافظه اصلی استفاده میشه مثلا برای یک هارد 2 گیگاباتی یک حافظه 256 گیگ اس اس دی هم در نظر میگرن حالا این حافظه کارش چیه و چه استفاده ای ازش میشه؟با توجه به اینکه سرعت نقل و انتقال اطلاعات توی حافظه های اس اس دی نسبت به حافظه های معمولی خیلی بالاتره کاربرا یا فروشنده های لپتاپ سیستم عامل رو توی اون حافظه SSD نصب میکنند و کار بر هم نرم افزار های مورد نیاز اصلیشو اونجا نصب میکنه و از فضای هارد برای ذخیره سازی الباقی اطلاعاتش بهره میبره... پس اگر لپ تاپ با حافظه اس اس دی خریدید و در چشم برهم زدنی لپ تاپ روشن شد و سیستم عامل لود شد شوکه نشید .

 

 

از لحاظ فنی وجه تمایز حافظه هایSSD  نسبت به حافظه هایHDD  اینه که دیگه هیچ قطعه مکانیکی و متحرکی در این تکنولوژی جدید به کار نرفته و اصطلاحا جامد است به زبان دیگر اس اس دی ها همان فلش مموری ها هستند با حجم بزرگتر و حافظه بیشتر.

حافظه های SSD به همان علتی که توضیح داده شد فاقد قطعه متحرک و در نتیجه بدون لرزش هستند . این حافظه ها حدود 220 تا 550 مگابایت بر ثانیه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات دارند که این فاکتور برای حافظه های HDD حدود 50 تا 120 مگابایت بر ثانیه است. یعنی SSD ها حداقل چیزی در حدود 4 تا 5  برابر HDD ها سرعت دارند همچنین آخرین وجه تمایز آنها این است که SSD ها در مقابل مغناطیس مقاوم بوده در صورتیکه رقیب پیر آنها یعنی HDD ممکن است تحت تاثیر مغناطیس اطلاعاتش را از دست بدهد .

نکته مهمی که اشاره نشد و شاید سوالی را در ذهن شما ایجاد کرده باشد این است که چرا حالا که SSD اینقدر خوب است اصلا ازHDD  استفاده میشود ؟ جواب این سوال ساده ولی غم انگیز است ،  متاسفانه SSD حتی با حافظه های خیلی کم بسیار گران است.

 

16.پورت های لپ تاپ چقدر مهم هستند ؟ اصلا به پورت های لپ تاپ توجهی بکنیم یا نه ؟

راهنمای خرید لپ تاپ

البته که باید توجه کنید ! با توجه به کاری که لپ تاپ انجام میدهید و چینش میز کارتان حتی بعضی اوقات جایگاه قرار گیری پورت ها میتونه یا خیلی خوب باشه یا افتضاح... پس اگر میخواین بعدا راحت باشید به پورت های دستگاهتون و نحوه قرارگیریش خیلی دقت کنید از مواردی که توی خرید باید در نظر داشته باشید اینه که دستگاهتون پورت HDMI داشته باشه گرچه دیگه الان سخت میشه مدلایی رو پیدا کرد که این درگاه رو نداشته باشن ولی حواستون باشه هنوزم تک و توک لپ تاپ های عجیب و غریب پیدا میشن که این درگاه رو ندارند. ما در اینجا تصویر یک لپ تاپ از سری مدل های ایسر رو برای نمونه بررسی و عکسبرداری کردیم .

ضمنا لپ تاپ ها یکسری پورت منسوخ شده مثل پورتs.video  و ... هم دارند ولی چون کاربردی نیست و در مدل های جدید حذف شده ما به بررسی همین پورت های کاربردی بسنده میکنیم.

پورت USB ساده ترین و شاید مهمترین پورت دستگاهه که معمولا بین دو تا 4 عدد توی هر لپ تاپی تعبیه میشه. اتصال موس و لوازم جانبی، اتصال فلش و هارد اکسترنال واتصال پرینتر و اسکنر و ... هر چیزی که به نوعی با این پورت کانکت بشه از لوازمی به حساب میاد که شاید در طول دوره استفادتون از لپ تاپ صد ها بار ازشون استفاده کنید .

نکته ی قابل تامل در مبحث پورت های USB اینه که ترجیحا لپ تاپتون پورتUSB.3  هم داشته باشه تا بتوانید از فلش ها و حافظه های جانبی که ویژگی USB.3  را دارند  نهایت استفاده رو ببرید.

حافظه هایی که تکنولوژی USB.3 دارند از سرعت بالاتری نسبت به مدل های معمولی در نقل و انتقال اطلاعات بهره میبرند و فقط پورت usb.3  میتونه با اون سرعت اطلاعات رو بخونه یا انتقال بده.

راهنمای خرید لپ تاپ

پورت مموری خوان card reader

راهنمای خرید لپ تاپ

این درگاه به شما کمک میکنه مموری کارد های میکرو اس دی که الان بیشتر از هر موقع دیگه همه گیر شده رو با لپ تاپ بخونید. ناگفته نماند بیشتر لپ تاپ ها میتونن مموری SD رو بخونن مموری SD نسبت به میکرو SD سایز بزرگتری داره و برای درک بهتر سایز و مدلشون باید خدمتتون عرض کنم بیشتر دوربین های دیجیتال و تلفن های همراه امروزی مموری micro SD پشتیبانی میکنند. پس اگر خواستید مموری گوشیتون رو از طریق این درگاه به لپتاپ متصل کنید به احتمال زیاد نیاز به یک تبدیل یا اصطلاحا خشاب SD دارید تا مموری micro SD خودتون رو داخل اون خشاب بگذارید و داخل درگاه مربوطه قرار بدید.

 

پورت HDMI

یکی از پورت های واجب مخصوصا برای عاشقان فیلم و بازی همین پورت HDMI است اصلی ترین کاربرد پورت HDMI متصل شدن لپتاپ به تلویزیون یا پروژکتوره.

 

درگاه اتصال هدفون و میکروفون

راهنمای خرید لپ تاپ

همون طوری که از اسمش معلومه به درد زمان هایی میخوره که میخواهید صدای رسانه رو فقط خودتون بشنوید و مزاحم فرد دیگری نباشید البته به درد زمانی که اسپیکراتون خراب بشه هم میخوره. کاربرد دیگه شم اینه که برای مکالمه معمولا صدای میکروفون هدست ها از میکروفن خود لپ تاپ به دلیل نزدیک بودن به دهان بهتر رد و بدل میشه و برای مکالمات تصویری بهتر عمل میکنه. برای گیمر هایی که باز های آنلاین انجام میدن یکی از واجبات یک هدست حرفه ایه, که غیر از مدلای بلوتوث که با ماژول مخصوص خودشون به لپ تاپ وصل میشند اکثر مدلای دیگه از طریق همین درگاه به لپ تاپ متصل میشوند.

 

 

پورت مودم  LAN

این بزرگوار مال زمانیه که وای فای ندارید یا درایور وای فای بعد نصب ویندوز اذیتتون میکنه و عملا وای فای لپتاپ کار نمیکنه باید برگردید به دنیای با سیم و از دنیای بدون سیم خداحافظی کنید . سرعت ارتباط با کابل LAN به شرطی که کوتاه باشه نسبت به وای فای بهتره و برای تنظیمات مودم با لپ تاپی که از طریق وای فای بهم متصل نمیشند اولین و آخرین گزینه اتصال از طریق LAN هست .

 

پورت تصویری VGA

این پورت مربوط به همون کابلی میشه که قدیما قبل اومدن لپ تاپ ها مانیتور رو به کیس وصل میکرد. بیشتر لپ تاپ ها این پورت رو دارند این درگاه یه جورایی برادر بزرگتر و پیر تر پورت HDMI محسوب میشه که هنوز به علت کاربردی بودنش جایگاه خودش رو حفظ کرده. این درگاه هم برای اتصال به مانیتور، پروژکتور و تلویزیون هایی که این درگاه رو داشته باشند استفاده میشه و تفاوت اصلیش با پورت HDMI اینه که کیفیت انتقال تصاویر پایین تری داره.

خب حالا اگر لپ تاپتون تمام این پورتا رو داره از مرحله استاندارد رد شده و دیگه نمیخواد نگرانش باشید اگر چیزیم اضافه داره میتونید خوشحال باشید چون لپ تاپ شما به نسبت بیشتر دستگاه های توی بازار یک ویژگی جدیدتر داره که باید کشفش کنید .

 

باتری و نحوه ی درست استفاده از آن

طبق تجربه ی بنده و با توجه به دید عموم مردم نسبت به باتری های تعبیه شده در بدنه ی لپ تاپ های تولید شده و از همه مهم تر اطلاعاتِ غلطی که بسیاری از عزیزان فروشنده در هنگام فروش لپ تاپ به کاربران میگویند همواره پیشنهاد میشود که در صورت عدم نیاز به باتری و استفاده از برق شهری جهت جلوگیری از صدمات جانبی به باتری دستگاه بهتر است که آن را از دستگاه جدا کنید... خب متاسفانه باید به شما عزیزان بگوییم که این امر از بنیاد غلط است! کسانی که این اطلاعاتِ غلط را در اختیار کاربران قرار میدهند متاسفانه باتری لپ تاپ را به چشم یک منبع برق ساده نگاه میکنند و حتی به ذهنشان خطور نمیکند که قطعه ی دیگری به جز منبع تغذیه درونِ این باتری تعبیه شده باشد که متاسفانه همین امر سبب بروز مشکلاتِ زیادی در قشرِ مصرف کننده ی لپ تاپ میشود. به صورت کلّی باتری های لپ تاپ به دو دسته ی قابل جدا شدن و درونی تقسیم میشوند. اگر لپ تاپ شما از آن دسته ی غیر قابل جدا شدن است باید عرض کنیم که در موقعیت خوبی قرار دارید چرا که کمپانی تولید کننده لپ تاپ اختیار همه چیز را در دست گرفته است و خیال شما را در موضع استنفاده کننده راحت کرده است. امّا برای آن دسته از دوستان که میتوانند باتری لپ تاپ خود را جدا کنند باید کمی بیشتر از اجزاء داخلی باتری صحبت کنیم. زمانی که شما لپ تاپ خود را به برق شهری متصل میکنید یک مدار سوئیچینگ وظیفه ی کنترل منبع ورودی (تغذیه) لپ تاپ شما را بر عهده میگیرد و تعیین میکند که دستگاه از کدامیک نیروی خود را تامین کند، علاوه بر این قطعه درون باتری شما یک بُرد الکترونیکی نیز تعبیه شده است که وظیفه ی انتقال اطلاعاتِ مربوط به باتری اعم از میزان شارژ موجود و دما را بر عهده دارد. قسمتِ مهم مطلب که شما را در مصرف صحیح راهنمایی میکند این است که دو قطعه ی ذکر شده با همکاری یکدیگر توانایی قطع و انتقال برق از باتری به برق شهری و بالعکس را دارند تا زمانی که برق شهری قطع میشود و یا باتری به طور کامل شارژ میشود صدمه ای به باتری و یا قطعاتِ لپ تاپ وارد نشود. در نتیجه لطفا هیچگاه با این ذهنیت که با جداسازی باتری میتوانید از صدمات جانبی به آن خودداری کنید اجازه ی وارد سازی صدمات بیشتر به قطعاتِ مهم تری را بی دلیل به لپ تاپ ندهید چرا که تنها زمانی مجاز به جداسازی باتری لپ تاپ خود هستید که دمای دستگاه به بیشتر از 55 درجه سانتیگراد میرسد و شما باید با جداسازی لپ تاپ از کوتاه شدنِ عمر باتری جلوگیری کنید.

 

 

17.بدنه ، کیبورد و اسپیکر ها

راهنمای خرید لپ تاپ

 

صفحه کلید یا همون کیبورد یکی از اجزای اصلی لپ تاپ به شمار میرود امّا هیچوقت توجه زیادی از طرفِ کاربر بهش نمیشه، دلیلِ اینکه صفتِ مهم رو بهش انتصاب میکنیم اینه که به هرحال بیشترین رابطه فرد با لپ تاپ از طریقِ کیبورد صورت میگیره چه کاربر گیمر باشه و چه یک کارمندِ ساده که از لپ تاپ خودش برای کارهای روزمره استفاده میکنه. اگر در طراحی کیبورد از اصولِ ارگونومی پیروی نشده باشه در طولانی مدت ممکنه باعثِ ایجاد مشکلاتی بیشماری برای نواحی مختلف دستان شما عزیزان بشود. مبحثِ صدا و بلند گو بازه ی گسترده ای را شامل میشود که برای بازگو کردنِ تمامِ اطلاعاتِ مربوط به آن باید توضیحاتِ مفصلی در نظر بگیریم امّا با معرفی تولید کنندگانِ مطرحی مانندِ Harman/Kardon ، Sonic Master و DYNAudio میتوانیم تا حدودی شما را با کیفیتِ صدا در لپ تاپ آشنا کنیم.

 

 

راهنمای خرید لپ تاپ

 

در ابتدا باید بلندی صدا و کیفیت آن را از هم تفکیک کنیم، محدودیتِ شنوایی انسان بازه ی 20 تا 20000 هرتز را پوشش میدهد که خوشبختانه تمامِ بلند گوها و هدست های موجود در بازار این بازه را پوشش میدهند ،کمپانی هایی مانندِ Beats تمرکز خود را برروی کیفیت میگذارند به همین خاطر این برند محبوب ترین هدست ها را برای حرفه ای ها طراحی میکند در باره ی لپ تاپ باید بگوییم که اگر تصمیم خریدِ یک گیمینگ را دارید خیالتان از بابتِ صدا راحت باشد، شرکت هایی مانند ایسوس شما را از این بابت راضی میکنند و صدایی واضح و استریو در اختیارتان میگذارند. همچنین لپ تاپ هایی که برای بازی هم طراحی نشده باشند نیز به قدری توانایی دارند که نیاز های شما را برطرف کنند. پیشنهادِ کلّی که میتونم درباره ی اسپیکر بهتون بدم اینه که سعی کنید معیار های خودتان را بر پایه ی اسپیکر ها قرار ندهید امّا اگر بصورت حرفه ای با این مساله سر و کار دارید در کنارِ لپ تاپ خود یک هدست با کیفیت از کمپانی های معروفی مانند Beats خریداری کنید.

 

18.خدمات و پشتیبانی بین المللی

آیا وب سایت و شرکت سازنده لپ تاپ ها بروز رسانی های منظم منتشر میکند ؟

آیا وب سایت این شرکت در ایران قابل دسترس است ؟ آیا نمایندگی یا وبسایت فارسی زبان دارند ؟

تمام شرکت هایی که تا الان ازشون اسم بردیم وب سایت رسمی و درجه یک فعال دارند . ولی بعضی هاشون سایت رسمی به زبان فارسی ندارند که میتونید از گوگل ترنسلیت استفاده کنید . قابل دسترس بودن وب سایت ها به جز آپدیت درایور کارایی خاص دیگری برای ما ایرانی ها ندارد. چون برای خدمات داخل ایران باید برید سراغ شرکت گارانتی کننده و تقریبا شرکت اصلی نمیتونه به شما خدمات خاصی ارائه کنه.

یه خبر خوب هم به کاربر های وب سایت  بدم به زودی درایور تمام لپ تاپ ها و فایل های مورد نیاز هر مدل در پیج مربوط به همان لپ تاپ بارگذاری میشه واین یعنی شما میتونید بدون گشت و گذار خسته کننده توی سایت های بزرگ و پرپیچ و خم جهانی خیلی راحت از سایت ما درایور دستگاهتون رو دانلود کنید .

 

19.لوازم و اقلام همراه لپ تاپ

معمولا لپ تاپ ها به جز شارژر و دفترچه راهنما اقلام دیگری به همراه ندارند ولی یکسری استثنائات وجود داره مثل شرکت ایسوس که قبل تر مثال زدم که داخل پک لپ تاپ که خربداری میفرمایید مواردی چون موس , هدست و کیف وجود دارد . البته ابن برای تمام مدل های ایسوس یا برند ها صدق نمیکنه و شامل بعضی مدلا میشه .ناراحت نباشید اگر لپ تاپتون رو از خاص باکس بخرید هر مدلی که باشه یک هدیه هم روش داره...

 

20. سیستم خنک کننده لپ تاپ

همه ی ما اشتباهاً معتقدیم که هر لپ تاپ به نسبت افزایش قدرتِ سخت افزاری که در آن نهفته است میتواند نیاز های روزمره ی ما را پاسخگو باشد در حالی که این تنها 50% از مسیر را تشکیل میدهد. طبق بررسی های موجود متخصصین دریافتند که توانِ پردازشی که CPU و GPU میتوانند در عمل به اجرا درآورند نسبت عکس با دمای آنها دارد و همچنین اگر در دراز مدّت با استفاده ای سنگین از لپ تاپ بهره ببرید عمرِ مفیدِ چیپست های پردازشی نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت. در اغلب کامپیوتر های خانگی یا همان Desktop  راهکار های زیادی برای فائق آمدن به این مشکل پدیدار شده است که خوشبختانه دلیلِ تمام آنها بهره مند بودنِ این سیستم ها از فضای بیشتر در کیس است امّا متاسفانه در لپ تاپ ها به دلیل قابل حمل بودنِ این محصولات نمیتوان انتظار زیادی داشت بخصوص برای لپ تاپ های مخصوص بازی که از توانِ پردازشی بیشتری برخوردارند و بالطبع دمای بیشتری را از خود متراوش میکنند. کمپانی های پیشرو در صنعتِ تولید لپ تاپ های هوشمند عموماً از کیفیت های بالا در فن های خنک کننده بهره میبرند چرا که تعویضِ این قطعات به راحتی امکان پذیر نیست و همچنین ممکن است در صورتِ بوجود آمدنِ مشکل در تعویض قطعه صدمات جدّی به قطعاتِ اصلی و پردازشی وارد شود در نتیجه با افزایش کیفیتِ این قطعات حدالامکان از تعویض آنها خودداری میشود.

سیستم خنک کننده لپ تاپ

بسیاری از شرکت های تولید کننده لوازم جانبی لپ تاپ سعی بر این دارند که توسّط سیستم های خنک کننده خارجی این ایراد را برطرف کنند که خوشبختانه تا حد زیادی تواسنته اند در این مسئله مفید واقع شوند، CoolPad ها وسیله هایی هستند که با کاهش دمای ورودی به لپ تاپ و لوله های خنک کننده دمای چیپست ها را کاهش دهند، توجه داشته باشید برای خریدِ یک کولپد باید توانِ پردازشی دستگاه خود را در نظر بگیرید تا محصولِ متناسب با آن را خریداری کنید و از آن بهره ببرید. همیشه استثناعاتی نیز وجود دارند! کمپانی ایسوس با دریافتِ نظراتِ کاربران در خصوص افزایش دمای لپ تاپ ها در زمانِ اجرای بازی های سنگین تصمیم بر تولیدِ یک لپ تاپ کاملاً خنک حتی در زمانِ اوج مصرف گرفت، راهکارِ ایسوس برای این مشکل تولیدِ یک لپ تاپ با برخورداری از رادیاتور بود!! لپ تاپ ایسوس مدل GX700 از یک سیستم خنک کننده پایه مانند بهره میبرد که در پشت و زیر لپ تاپ قرار میگیرد و با استفاده از آب مانند یک رادیاتور خودرو چیپست های پردازشی را خنک میکند، این سیستم خنک کننده سبب میشود که علاقه مندان به بازی های سنگین و گرافیکی از تمام قدرت پردازشی لپ تاپ به خوبی بهره ببرند امّا نباید از تکنولوژی های جدید نیز غافل شد، خمیر خنک کننده چیپست، خنک کننده های کوچک که از طریق USB به لپ تاپ متصل میشوند و بازدهی خوبی نیز دارند از جمله فناوری های نوینی است که به خوبی از افزایش دمای لپ تاپ جلوگیری میکند امّا با تمام این تفاسیر تا رسیدنِ این تکنولوژی های نوین به کشور ما بهتر آن است که فی الواقع از Coolpad های قدرتمند استفاده کنیم. در نهایت میتوان گفت چنانچه برای عمر مفیدِ لپ تاپ خود و همچنین توانِ پردازشی آن ارزش زیادی قائل هستید در زمان خریدِ لپ تاپ مد نظر خود دیوایس کمکی لازم برای خنک نگه داشتنِ آن را نیز خریداری کنید تا در آینده متحمل ضرر های بیشتری نشوید.

سیستم خنک کننده لپ تاپ

 

21. امنیت لپ تاپ و اطلاعات شخصی کاربر به چه چیز هایی بستگی دارد ؟

راهنمای خرید لپ تاپ در سال ٩٧ (کاملترین مقاله خرید لپ تاپ)

یکی از مسائلی که کاربران لپ تاپ همیشه با آن دست و پنجه گرم میکنن محافظت از لپ تاپ عزیزشان است. بهرحال شما برای خرید لیک لپ تاپ کارآمد هزینه زیادی رو متحمل میشید در نتیجه باید به چشم سرمایه به آن نگاه کنید. به عنوان مثال آیا شما کیف پول خود را روی صندلی های عمومی رها میکنید که در دسترس همه باشه؟! یا تاحالا پیش اومده که برای یک لحظه کیف پول خود را روی صندلی خودرو رها کنید و بروید؟! اگر کارهایی مثل این را تابحال انجام نداده اید پیشنهاد میکنیم به لپ تاپ خود حتی بیشتر از کیف پولتان اهمیت دهید چرا که در صورت به سرقت رفتنِ آن نه تنها سرمایه ی خود بلکه اطلاعاتِ شخصی و ارزشمندتان را نیز از دست خواهید داد. در این بخش ما به شما دوستان راه حل هایی برای جلوگیری از به سرقت رفتنِ اطلاعاتِ و سرمایه تان خواهیم داد که میتونه در آینده ی نه چندان دور به دردتون بخوره.

راهنمای خرید لپ تاپ در سال ٩٧ (کاملترین مقاله خرید لپ تاپ)

خب در مرحله ی اوّل لپ تاپ خود را همینطوری بدونِ لباس رها نکنید، یک کیف یا کاور حتما خریداری کنید، این مسئله باعث میشه توجه سارقان کمتر جلب بشه. در مرحله ی بعد باید بگیم که امروزه سارقان ممکنه حتی زمانی که دارید از لپ تاپ استفاده میکنید جلوی چشم خودتون لپ تاپ شما رو بدزدن!! در نتیجه پیشنهاد میکنیم که یک کابل قفل کنسینگتون برای لپ تاپ بخرید، اگر به لبه ی لپ تاپ های خودتون یه نگاهی بندازید شاهد یک پورت بدون استفاده میشید که شاید هیچوقت حتی متوجهش نشده باشید! آره دقیقاً همون پورت مخصوص بستن لپ تاپ به میز کاره، با خرید یک کابل قفل کنسینگتون میتونید لپ تاپُ مثل دوچرخه به یک گوشه ای ببندید. با همین کار جزئی میتونید از سرقت فیزیکی لپ تاپ جلوگیری کنید امّا برای به سرقت نرفتن اطلاعاتتون چه کار کنید؟ خب تبریک میگم اوّلین مرحله رواحتمالاً همتون انجام دادید، یک رمز برای لپ تاپ انتخاب کنید، ولی یک تبریک ویژه به کسانی بدهکاریم که لپ تاپ مد نظرشون از حسگر اثر انگشت برخورداره! پیشنهاد بعدی نصب یک فایروال و ویروس کش هست، تمام سارقان به صورت فیزیکی به سراغ شما نمی آیند، هکر ها میتونن بدونِ اینکه شما حضور داشته باشید به اطلاعاتتان دسترسی پیدا کنند در نتیجه حتما یک فایروال و آنتی ویروس روی لپ تاپ خودتون داشته باشید. از اونجایی که میخوایم به صورت مختصر و مفید شمارو از حضور اینجور افراد مطلع کنیم زیاد خستتون نمیکنم و مهم ترین گزینه را در آخر به اطلاعتون میرسونم. حتماً حتماً حتماً در زمانِ خرید لپ تاپ یک هارد اکسترنال بخرید تا بتونید از اطلاعات مهم روی لپ تاپ یک فایل پشتیبان بگیرید و همراه خودتون داشته باشید، گاهی اوقات ارزش این اطلاعاتِ بسیار بیشتر از لپ تاپ است در نتیجه این گزینه آخرو جدّی بگیرید.

 

کلام آخر

اگر تا اینجا پا به پای ما اومدید قطعاً تونستید به یک نتیجه گیری کلّی از محصولی که قراره خریداری کنید برسید(خسته نباشید و ممنون که همه رو خوندید) امّا بهتون حق میدم اگر حوصله ی خوندنِ همه ی مطالب نوشته شده توسطِ بنده ی حقیر رو نداشته باشید به همین جهت یک مقاله ی جمع و جور تر با عنوانِ بهترین لپ تاپ های بازار تا ده میلیون تومان برای عزیزانی که خواهانِ یک راهنمای سریع برای خریدِ بهترین لپ تاپ در این رنج قیمت هستند و همچنین مقاله ای تحت عنوانِ ارزان ترین لپ تاپ های سال 98 در وبسایت منتشر کردیم و علاوه بر آن براتون یک طرح ساده تر هم ایجاد کردم که بتونید با مقیاس قرار دادن چند نمونه از محصولاتِ ایسوس و لنوو وایسر به نوعی تقابل نیاز و قدرت سخت افزاری را به نسبت قیمت بهتر درک کنید. 

راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش